Pe Transfagarasanu... dupa 12 ani

In orice top al celor mai spectaculoase sosele, printre multe alte drumuri impresionante, la loc de cinste se afla si doua drumuri din Romania: Transfagarasanul si Transalpina. Inainte de a ajunge la Transalpina, am decis ca dupa aproximativ 12 ani sa mergem din nou pe Transfagarasanu.  
Transfagarasanu vazut de la Balea Lac
Transfagarasanu vazut de la Balea Lac

Este o sosea cu care ne mandrim, o sosea ce traverseaza muntii Fagaras de la sus la nord sau invers. Construita cu mult sacrificiu intre anii 1970 si 1974, soseaua atrage an de an mii de vizitatori. Printre acesti turisti, anul acesta, ne-am inscris si noi, dornici de a revedea din nou frumusetile acestui traseu.  Drumul pana la Pitesti s-a prezentat in conditii bune, mai rau fiind de la Pitesti spre Balea. Multe carpeli si multe zone denivelate, ce parca ne aduc aminte ca suntem in Romania si inca nu suntem capabili ca sa asfaltam una dintre cele mai frumoase sosele din tara. Primul punct de interes pe acest traseu este Manastirea Curtea de Arges, o manastire cu o arhitectura deosebita, construita de Neagoe Basarab inca de prin anii 1517.  Urmeaza apoi Cetatea Poenari, langa localitatea Arefu. Cetatea a fost construita de Vlad Tepes. Din cauza aglomeratiei nu am mai oprit la cetate si ne-am urmat drumul pana la Barajul Vidraru. Cu greu am gasit un loc de parcare, abia dupa ce am trecut de baraj. 
Lacul Vidraru
Lacul Vidraru

Foarte multi turisti, aleg luna august pentru a vizita Transfagarasanul. Aceasta probabil si din cauza faptului ca traseul este deschis circulatiei doar vara. Primul lucru care te uimeste la lac, este barajul, un baraj care este impresionant prin dimensiunile sale si prin privelistea pe care o ofera.
Barajul Vidraru
Barajul Vidraru
Vedere din turnul de observatie
Vedere din turnul de observatie
La plimbare pe baraj
La plimbare pe baraj

Anul acesta am reusit sa urcam pentru prima data pana la Statuia lui Prometeu, un simbol al electricitatii. Lacul a fost format tot in timpul regimului comunist, prin construirea in 1965 a barajului cu acelasi nume. Cu o adancime de 155 metri si un volum de apa de 465 milioane metri cubi, lacul este folosit atat pentru productia de enrgie electrica cat si pentru irigatii sau turism. 
Vaporasul de pe lac
Vaporasul de pe lac
Vedere de la statuia lui Prometeu
Vedere de la statuia lui Prometeu

Barajul are o inaltime de 166 metri si o lungime de 307 metri iar la vremea in care a fost construit ocupa locul 8 in Europa si 20 in lume. Sunt cateva zone ce ofera o priveliste foarte buna, exista si varianta de a te plimba cu vaporasul sau in lipsa banilor de a face o promenada la pas pe baraj. Tot de la baraj, in partea stanga, se afla drumul ce duce la Cabana Cumpana, un drum de vreo 15 km. Acum vreo 12 ani cand am fost pe el, era foarte prost, de fapt era neasfaltat, astazi nu stiu in ce conditii se mai afla. Dupa pauza de la baraj, am continuat drumul prin padure, pe marginea din dreapta lacului, drumul alternand zonele linistite cu zone spectaculoase prin locuri stancoase sau pe marginea lacului. Urmatoarea oprire am facut-o la Cascada Capra una din cele mai frumoase cascade din Romania. Apa vine din Lacul Capra, un lac aflat la 2241 m. Cascada se afla la 1960 metri si are aproximativ 35 metri inaltime. 
Cascada Capra
Cascada Capra

Este o cascada facuta parca special pentru poze sau pentru o oprire ideala din urcus pentru a admira drumul pe care tocmai am venit. Drumul de la cascada pana la Balea Lac nu are mai mult de 5 km dar este cam cel mai spectaculos de pe tot traseul. Urmeaza tunelul de la Balea Lac, un tunel de numai de 887 metri dar care este cel mai lung tunel din Romania la aproape 50 ani de cand a fost construit! Imediat dupa tunel, urmeaza atractia principala a acestui traseu, zona Balea Lac
Lacul Balea
Lacul Balea

Cu greu am gasit un loc cu plata in parcare. Am vazut destul de multi oameni nervosi si agitati, parca stricand din linistea si relaxarea oferita de aceste zone deosebite. La Balea, ne-am intins patura si am servit picnicul de rigoare pe malul lacului. Aflat la 2040 metri si cu o adancime de 11,35 metri, Lacul Balea este un lac de care parca nu iti prea vine sa te mai desparti, un lac pe margine caruia gasesti linistea de care de multe ori avem atata nevoie.  
Cabana Balea Lac
Cabana Balea Lac
O cabana inconjurata de ape
O cabana inconjurata de ape
Un lac curat
Un lac curat
...si foarte stralucitor in razele soarelui
...si foarte stralucitor in razele soarelui

Am stat vreo cateva ore aici admirand muntii, bucurandu-ne de temperatura perfecta, racorindu-ne in frumusetea lacului. Am facut turul lacului si ne-am uitat dupa multimea turistilor care urcau pana sus pe drumul ce trece spre Cabana Capra.
O turma de oi
O turma de oi
Coborarea spre Transilvania
Coborarea spre Transilvania 
O ultima privire spre lac...
O ultima privire spre lac...

Am pornit apoi sa coboram un drum la fel de spectaculos ca si cel de urcare. Multe serpentine, multe stanci si monumente ce aduceau aminte de cei ce si-au pierdut viata in aceste zone. Un alt punct de atractie este si Cascada Balea, o cascada de 60 metri ce se afla la 1200 metri altitudine si care se poate vedea chiar si de pe Transfagarasan. Insa de la sosea pana la Cascada Balea sunt nu mai putin de 50 minute de drum ce trebuie facute urmand traseul marcat cu punct rosu. De asemeni, se poate urca cu telecabina pana la Balea Lac. Am continuat sa coboram cu intentia de a ajunge la Fagaras pe la ora 19, pentru a ne caza. Drumul de la Balea Cascada este insa mult mai usor, asa ca am ajuns in timp util la Fagaras. Ne-am cazat intr-o camera draguta, intr-o pensiune facuta intr-un vechi conac. Si pentru ca timpul ne mai permitea, am plecat spre cetatea Fagarasului. Cetatea Fagarasului are o istorie impresionanta, constructia la cetate fiind inceputa prin anul 1310, apoi cetatea a trecut prin mainile turcilor si ale lui Mihai Viteazul, pentru ca finalizarea constructiilor sa se faca prin secolul al XVII-lea. In timpul regimului comunist, cetatea a fost folosita ca inchisoare pentru oponentii regimului. 
Lebede pe apa din jurul cetatii
Lebede pe apa din jurul cetatii
Cetatea Fagarasului
Cetatea Fagarasului
In interiorul cetatii
In interiorul cetatii

Am ajuns la cetate tocmai cand se ingana ziua cu noaptea, dar nu am regretat, pentru ca aici se desfasurau zilelele cetatii si atmosfera era una medievala de sarbatoare.
Am gasit aici artistii care erau si pe la Bran anii trecuti. Multe spectacole, multe arme spre deliciul baietilor, chiar si un turnir cu cai, mancare buna, toate acestea au contribuit la implinirea unei zile perfecte, una obositoare dar foarte frumoasa. 
Atmosfera medievala
Atmosfera medievala
Turnirul cavalerilor
Turnirul cavalerilor

Si daca nu ar fi fost furtuna ce a venit o data cu noaptea, cu siguranta ca am mai fi petrecut cateva ore prin oras inainte sa mergem la culcare....
____________________________________________________
Sfaturi utile:

Traseul: Ploiesti - Targoviste - Pitesti - Curtea de Arges - Lacul Balea - Fagaras
- lungime traseu aproximativ 320 km
- durata traseu aproximativ 6 ore
Cetatea Poenari:
- intrare 5 lei adulti si 2 lei copii
Balea Lac - Cascada Balea:
- bilet telecabina adult 25 lei si copil 5 lei (pret urcare sau coborare)
Cazare in Fagaras:
- initial am dorit la Cartisoara sau Sambata, dar cu 2 saptamani ininte nu am mai gasit locuri
- am stat la Pensiunea Onix cu 80 lei / noapte
Cetatea Fagarasului:
- intrarea gratis
- intrarea la Muzeul Cetatii 10 lei adult si 5 lei copil peste 7 ani


____________________________________________________



Vizualizare hartă mărită

Comentarii