Cum sarbatoresc elvetienii?

Eram curios sa vad cum sarbatoresc elvetienii. La prima impresie, mi s-a parut ca sunt un popor inchis, in care fiecare isi face foarte bine treaba, dar in care fiecare trage pentru sine fara a avea relatii cu cei din jurul sau. De multe ori i-am vazut venind de la munca si apoi mergand direct in casele lor...
Prima ocazie am avut-o exact in La Sarraz, cand primaria de acolo a organizat zilele localitatii. Au impodobit oraselul cu foarte multe ghirlande, multe decoratiuni si desigur foarte foarte multe flori. 
Ghirlande pe centrul strazii
Ghirlande pe centrul strazii
Flori la ferestre
Flori la ferestre

Ghirlandele de brad imi aduceau aminte de Craciun de sarbatatorile de iarna. Totul a fost de fapt o parada inceputa intr-un capat al localitatii si terminata in celalalt. Au trecut prin fata spectatorilor intai copii cu baloane, apoi diferite fanfare sau orchestre. 
Flori din hartie
Flori din hartie
Chiar si strainii serbau...
Chiar si strainii serbau...
 Veselie in centru
 Veselie in centru
Flori din PET-uri
Flori din PET-uri

A urmat o defilare a unor masini vechi si reprezentative pentru istoria orasului. Apoi cativa calareti si o trasura cu doi cai negri minunati, probabil de la Musée du cheval. Totul a culminat cu o parada a catorva tractoare cu remorca in care se aflau tineri bine dispusi din localitatile invecinate. Multi dintre ei erau costumati in diverse personaje, multi cantau la acordeon iar altii faceau doar animatie. Pentru multii spectatori aflati pe marginea drumului, spectacolul afost un motiv de bucurie alimentata si de paharul cu sampanie sau rachiu ce era distribuit gratuit de organizatori.
Super cai
Super cai
Tinerii din Moiry
Tinerii din Moiry
Veselie pe paie
Veselie pe paie

O a doua ocazie, am avut-o de ziua Elvetiei pe 1  august. Ziua se serbeaza relativ recent, doar din 1891 si reprezinta o aducere aminte a momentul in care trei cantoane au incheiat o alianta impotriva invadatorilor. Pentru a vedea bine focul de artificii, am ales sa mergem la o cabana pe varful Muntilor Jura, o cabana de unde se vedeau foarte bine cele 3 lacuri ce inconjoara acesti munti: la sud Lacul Lausane,  la nord Lacul Neuchâtel iar in vest Lac de Joux
Pe drum spre Muntii Jura
Pe drum spre Muntii Jura
Cateva lame la cabana
Cateva lame la cabana

Am plecat seara pe la 18, impreuna cu gazdele noastre. Restaurantul destul de rustic fata de ce vazusem prin Elvetia, ne-a intampinat cu o atmosfera de veselie si de buna dispozitie. Cu greu am gasit o masa libera pentru ca era foarte plin. Majoritatea mesenilor erau oameni de varsta a doua, dar printre ei si destul de multi tineri. Atmosfera de petrecere, era intretinuta de un cantaret Ted Robert, un tip cam circar care la fiecare fraza repeta agasant spre deliciul celor prezenti „Quelle Horreur!”. Am aflat mai tarziu ca si CD-ul pe care il avea purta acest nume. 
Artistul
Artistul...

In rest lumea vesela, bine dispusa, iar majoritatea erau veniti cu prietenii. Nu am vazut pe nimeni izolat intr-un colt sau trist. Ca mancare, cred ca toti mancau aceeasi traditionala „fondue”, insotita de vin sau ceai. Bineinteles ca am ales sa mancam si noi aceeasi mancare specifica Elvetiei. 
Fondue pe orice masa
Fondue pe orice masa

Ne-au pus pe masa un mic aragaz cu focul dat la minim, cu o cratita in care branza (Emmenthaler sau Gruyere) se topea incet. Este un fel de mancare care ii strange impreuna pe toti cei aflati la masa, pentru ca fiecare trebuie sa intinga cu o furculita speciala o bucata de paine in aceasta branza. Initial mi s-a parut cam ciudat, dar pot spune ca este o mancare excelenta. Am mai servit de multe ori dupa aceea fondue si oricand pot manca cu placere o astfel de mancare.
Dupa ora 21:00, dupa ce s-a facut intuneric, am iesit pe o zona mai inalta de unde se vedea toata zona inconjuratoare. Aici, elvetienii pregatisera o movila inalta cu busteni de lemn pentru a serba ziua nationala printr-un foc impunator. 
Lemne pentru foc
Lemne pentru foc
Focul de ziua Elvetiei
Focul de ziua Elvetiei

Am aflat ca acesta este un obicei si fiecare localitate aprinde un foc pentru a isi aduce aminte de focurile pe care le aprindeau in trecut pentru a semnaliza atacul vrajmasilor. Am stat la caldura focului in jur de o ora, o caldura binevenita pentru ca era un frig groznic probabil nu mai mult de 5 grade. Vremea a fost in contrast total cu tot timpul petrecut in Elvetia. Anul acela in Elvetia au fost calduri foarte mari cu temperaturi de 33-35 grade intr-o zona unde vara temperatura este in jur de 25-28 grade. Dupa focul imens, ce a ars o cantitate impresionanta de lemne, a urmat un foc de artificii. A fost frumos ca in intunericul noptii sa vedem artificii in fata nostra, dar si de jur imprejur in celelalte localitati. Lumea din jurul nostru se bucura de atmosfera creata, iar multi dintre ei aprindeau lumina in felinare colorate cu steagul Elvetiei.

Ne-am intors acasa pe la miezul noptii, obositi dupa timpul petrecut de Ziua Elvetiei. Ca o concluzie pot spune ca desi elvetienii sunt mult mai individualisti ca noi, de Ziua Elvetiei s-au ridicat cu mult peste atmosfera care este in Romania. Voia buna si distractia sunt gustate de toti de la copii la oamenii in varsta, dar este facuta cu decenta si fara extravagante.
____________________________________________________



Toate articolele despre locurile vizitate in acest concediu le puteti accesa din:
____________________________________________________

Comentarii